AP/FR3110 6.0 A: French Sociolinguistics
Offered by: FR
Session
Fall 2023
Term
Y
Format
LECT
Instructor
Calendar Description / Prerequisite / Co-Requisite
This course presents the main theoretical approaches to the use of language in society, with an emphasis on examples from French usage.Prerequisite: AP/FR 2100 6.00 with a minimum grade of C. Course credit exclusions: None.PRIOR TO FALL 2009: Course credit exclusion: AS/FR 3110 6.00.
Course Start Up
Course Websites hosted on York's "eClass" are accessible to students during the first week of the term. It takes two business days from the time of your enrolment to access your course website. Course materials begin to be released on the course website during the first week. To log in to your eClass course visit the York U eClass Portal and login with your Student Passport York Account. If you are creating and participating in Zoom meetings you may also go directly to the York U Zoom Portal.
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Prof. Lélia L. M. Young, PhD. : lyoung@yorku.ca
Le cours propose une présentation synchronique des principales questions sociolinguistiques de l'horizon francophone. On cherchera à démontrer que les contradictions passées et présentes au sein de la "francophonie" tiennent aux spécificités sociologiques de chacun des territoires où le français s'est implanté depuis la France. Un point de départ socio-historique (reconnu déterminant) fonde ici la présentation des phénomènes sociolinguistiques (reconnus déterminés).
On cherchera d'abord à dégager les conditions objectives de la situation sociolinguistique des principaux pays "francophones". La stratification des sociolectes (épousant le moule mouvant de la société de classe), ainsi que la réalité de la diglossie et du plurilinguisme seront décrits dans leur spécificité. On concentrera ensuite notre attention sur les paramètres "superstructurels" (consécutifs aux conditions objectives antérieurement décrites) à partir desquels l'enjeu linguistique est graduellement devenu si crucial dans la culture francophone: planification linguistique en situation monolingue et plurilingue, loyauté linguistique et purisme, culpabilité linguistique. Ces importants phénomènes seront abordés dans leur spécificité "francophone", notamment (mais non exclusivement) à partir du cas à la fois spécifique et représentatif du français en Belgique, Afrique et Amérique du Nord.
Prerequisite course: AP/FR 2100 6.0 with a minimum grade of C
Boyer, H. (2017). Introduction à la sociolinguistique. Paris : Dunod.
*Le livre est mis en réserve à la bibliothèque Scott :
https://reserves.library.yorku.ca/requests/10806
Nous ferons aussi référence à :
- Au cours de sociolinguistique variationniste à travers l’exemple des Français de l’ouest
canadien https://uoh.concordia.ca/sociolinguistique/module1/module1.html
- Bulot, Thierry & Blanchet, Philippe. (2011). Dynamiques de la langue française au 21e siècle : une introduction à la sociolinguistique. www.sociolinguistique.fr
- Bulot, Thierry & Blanchet, Philippe. (2013). Une introduction à la sociolinguistique : pour
l’étude des dynamiques de la langue française dans le monde. Paris : Editions des archives contemporaines. P 40 B83 2013 (à la réserve)
*Additional resources listed on syllabus
Contrôle des connaissances
4 Tests : (1 x 15%) + (1 x 15%) + (1 x 20%) + (1x 20%) = 70%
Présentation en classe et rapport critique écrit = 20%
Participation active pouvant inclure quiz surprises, comptes rendus, exercices… = 10%
TOTAL =100%
Participation
La participation positive inclura la présence active en classe ainsi que votre participation
aux quiz surprises (interrogations écrites), au travail individuel (et en groupe s’il y a
lieu), ainsi que les exercices d’écriture.
Chaque jeudi, le cours commencera par une révision des notions présentées la
semaine précédente et des questions seront posées sur la (les) lecture (s) donnée (s). Ainsi, les étudiants auront l’occasion de s’assurer de la bonne compréhension des notions enseignées.
Le cours du jeudi comportera 3 étapes :
- Discussion ou présentation de groupe sur les notions apprises
- Certaines semaines comporteront des mini-quiz surprises sur la leçon /lecture de la semaine précédente (idéalement l’interrogation écrite sera corrigée en classe),
- un ou des comptes rendus., etc. Pratique de l’écrit : exercices en classe …
4. Exposé magistral
Les lectures (articles ou chapitres de livre) et exercices hebdomadaires seront indiqués au fur et à mesure du déroulement du cours.
Depth and breadth of knowledge
- Demonstrates knowledge of the fundamental concepts in sociolinguistics. (i.e. norm, dialect, variation, linguistic insecurity, language contact, language planning)
• Demonstrates an in-depth understanding of the factors that explain language diversity in the French-speaking world. - Demonstrates an understanding of how linguistic and non-linguistic factors (social, cultural, political, historical) relate to language status and identity.
Knowledge of methodologies
- Is able to read short academic articles and reports in French that relate to sociolinguistics.
Application of knowledge
- Is able to summarize short academic publications and other resources (including online resources) related to topics presented in the course and participate in discussions relating to findings and observations.
- Is able to analyze small samples of oral French from linguistic and sociolinguistic perspectives.
Communication skills
- Is able to discuss in French, both orally and in written form, topics in sociolinguistics addressed in the course.
- Is able to present results of small-scale sociolinguistic research.
Awareness of limits of knowledge
- Is able to demonstrate an understanding of variation in oral French and thus to deepen their knowledge of the French language from a sociolinguistic perspective.
Autonomy and professional capacity
Shows the ability to apply the knowledge acquired in the course to conduct further research on the sociolinguis5c situa5on
Consultations by appointment only
- Academic Honesty
- Student Rights and Responsibilities
- Religious Observance
- Grading Scheme and Feedback
- 20% Rule
No examinations or tests collectively worth more than 20% of the final grade in a course will be given during the final 14 calendar days of classes in a term. The exceptions to the rule are classes which regularly meet Friday evenings or on Saturday and/or Sunday at any time, and courses offered in the compressed summer terms. - Academic Accommodation for Students with Disabilities